In this article we will work with articulation processes between health and beliefs based on two actors in the health field: patients and professionals. From the first we will address what we call positive articulations made by certain people and for a specific biographical moment: pregnant women and parents of newborns admitted to the Intensive Care Unit. In the case of professionals, we identify negative articulations inscribed within the figure of conscientious objection in the daily exercise of their professional practice. From qualitative methodologies and from the comparative method, we offer some conclusions related to the need to consider the sociocultural diversity of our societies in order to generate spaces for health care that respect the world views and the rights of patients and spaces for resolution of conscientious objection’s situations on an individual basis without harming the rights of third parties.
En este artículo trabajaremos con procesos de articulación entre salud y creencias a partir de dos actores del campo de la salud: los pacientes y los profesionales. A partir de los primeros abordaremos las que denominamos articulaciones positivas efectuadas por determinadas personas y para un momento biográfico específico: embarazadas y padres de recién nacidos internados en la Unidad de Cuidados Intensivos. En el caso de los profesionales, identificamos en el ejercicio cotidiano de su práctica profesional articulaciones negativas inscriptas dentro de la figura de la objeción de conciencia. Desde metodologías cualitativas y a partir del método comparativo, ofrecemos algunas conclusiones relacionadas con la necesidad de considerar la diversidad sociocultural de nuestras sociedades para poder generar espacios de atención a la salud respetuosos de las cosmovisiones y los derechos de los pacientes y espacios de resolución de situaciones de objeción de conciencia a título individual sin perjudicar derechos de terceros.