Over the last decades, several initiatives aiming to achieve social inclusion, integration or transformation through artistic practices have emerged in Argentina, as well as in the rest of the world. The projects for children and youth orchestras count among such examples. In the Gran Buenos Aires area this kind of initiatives appeared at the end of the 1990s and has gradually proliferated ever since. At the end of 2015 the panorama comprised of 116 orchestras, 36 of which were located in the Autonomous City of Buenos Aires and 80 in the districts of Gran Buenos Aires._x000D_
Even though these initiatives have in common the musical training through orchestral practice and the focus on populations in vulnerable situations, this multiplicity is far from being homogenous. The Gran Buenos Aires presents a particular scenario due to the numerous projects and programs that belong to the public, private and/or the third sector, and which in turn may articulate in multiple ways among themselves. This article presents an analytical description of this field, based on data collected in the period 2014-2015 by the Research Group on Music and Inclusion, from the National University of Avellaneda.
En las últimas décadas se han multiplicado en Argentina, como en el resto del mundo, las iniciativas que apuntan a lograr la inclusión, integración o transformación social a través de prácticas artísticas. Ejemplo de ellas son los proyectos de orquestas infantiles y juveniles. En el Gran Buenos Aires este tipo de propuestas existen desde fines de la década de 1990 y han proliferado generando un panorama que, a finales de 2015, llegaba a las 116 orquestas (36 ubicadas en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y 80 distribuidas en los Partidos del Gran Buenos Aires)._x000D_
Si bien estas iniciativas tienen como denominador común la formación musical mediante la práctica orquestal y un enfoque en poblaciones en situación de vulnerabilidad, esto no implica una homogeneidad del conjunto de experiencias. El Gran Buenos Aires ofrece un escenario particular en cuanto a la existencia de diferentes proyectos y programas públicos, privados y del tercer sector, que a su vez despliegan diversas articulaciones entre sí. El objetivo de este artículo es presentar una descripción analítica de este campo, a partir de los datos relevados por el Grupo de Investigación sobre Música e Inclusión de la Universidad Nacional de Avellaneda en el periodo 2014-2015.