Both the first dictionaries of the Spanish language and the latest, define the word "fag" or "queer" (“Marica�?/“Maricon�? in Spanish) as a derogatory adjective to an effeminate man, behaving like a woman, timid, lacking of courage. It is commonly held that the word emerged in the Middle Ages in the Catholic Hispanic world where traditionally women had “Mary�? (“María�? in Spanish) as their first or only name. Therefore, she represented all women, feminine, weak and subservient. One who would behave in that way, being of the opposite sex, would be called pejoratively with multiple diminutives that the name could suffer. However, from some Latin American writings belonging to the republican and enlightened elite, we have a different use of the concept maricon that allows us to risk an original characterization in relation to the apocope María-con. In this article we will build on the work of Vicente Fidel López, La novia del hereje o la Inquisición en Lima (1846). We are aware of the provisional of this position but at least we think it yields to the possibility of a modern conception of the "melange" and the conditions of the sexes for a thinker of the nineteenth century in Rio de la Plata
Tanto los primeros diccionarios de la lengua española como los más recientes definen la palabra “marica�? o “maricón�? como adjetivo despectivo hacia un hombre afeminado o parecido a una mujer, apocado, falto de coraje. Suele afirmarse que la palabra surgió en la Edad Media en el mundo hispano católico cuando era tradición que la mujer llevara como primer o único nombre, “María�?. Por lo tanto, ella representaba a todas las mujeres, a lo femenino, lo débil y lo servil. Aquel que se comportara así, siendo del sexo opuesto, sería denominado peyorativamente con múltiples diminutivos que aquel nombre podía sufrir. Sin embargo, a partir de algunos escritos latinoamericanos pertenecientes a la élite republicana e ilustrada, hayamos un uso diferente al concepto “maricón�? que nos permite arriesgar una original caracterización en relación al apócope de María-con. En este artículo, nos basaremos en la obra de Vicente Fidel López, La novia del hereje o la Inquisición en Lima (1846). Somos conscientes de lo provisional de esta postura pero al menos nos arroja la posibilidad de pensar una moderna concepción de la “mélange�? y las condiciones de los sexos para un pensador del siglo XIX del Río de la Plata.